Today the local newspaper TTela published a short article about me and the upcoming exhibition “A thousand word says more than a picture” at Urban Artroom on 8th of June. 5 years in Myanmar/Burma compressed from a 1 hour interview. It must have been confusing for the journalist listening to me talking about painting techniques, Burmese graffiti, inspiration, conflicts, aid work, politics and everyday life in the golden land. But I am really happy that they are showing interest in my work. I am also happy that they published a photo of the painting “In darkness I shine”. A portray of my good friend Ku kue, the queen of style and member of Yangon finest graffiti crew Yangon Street Art (YSA). Scroll down to see the painting or better up join me for the opening of the show on the 8th of June and see the painting in real time. Welcome!
Link to the article (in swedish) here
“Casper Johansson jobbar med bildkonst. Tekniken har han provat sig fram till med utgångspunkt i stenciler, som han klipper schabloner ur och skapar en bild med hjälp av små bokstavsstämplar. Bokstäverna bildar ord.
Han jobbar med träsnitt, men använder gummiblock istället för trä. På handgjort burmesiskt papper trycker han motiven.
Förstorade frimärken ser vid en hastig blick ut som flygpostmärken från USA och Ryssland bland annat. Men de har fått ett helt annat budskap som handlar om krigsföring.
Upprördhet inspirerar
Casper Johansson förklarar:
– Det finns en historia bakom varje bild jag gör. Inspiration får jag oftast när jag är upprörd över något. Det blir en slags självbearbetning. Och alla mina bilder har ett budskap.
För en svensk som möts av orättvisor och kontroll i ett land som Burma finns det mycket att reagera över. Casper Johansson känner att han har ett ansvar att berätta burmesernas historia.
– De kämpar för sina rättigheter, även om landet är öppnare nu. Jag vill försöka få ett utbyte med konstnärer i Burma. Det vore fantastiskt att skapa ett samarbete.
Just nu tycker han det känns bra att vara i Sverige, inte så långt från Vänersborg, där han växte upp.
– Jag vet att jag kommer att resa tillbaka till Burma, men jag åkte hem för jag hade fastnat i det kreativa, gick runt i cirklar. Det är en liten konstnärsmiljö jag vistades i som jag behövde komma ifrån.
Röda Korsarbetare
I landet pågår ett ständigt inbördeskrig. Det är enligt Casper Johansson ett land med många olika religioner och motsättningar dem emellan.
– När jag kom till landet 2007 var jag konstant övervakad. Första utställningen var hemlig, i ett garage med särskilt inbjudna, folk som jag kände.
Casper Johansson har även jobbat som biståndsarbetare. Efter en katastrofal storm 2008 jobbade han för Röda Korset.
– Jag hjälpte till att lasta bilar med förnödenheter. Men militären ville ha kontroll och det var mycket spänningar. Allt registrerades, men det stämde inte när man kollade vad som kom fram till nödställda.
Genom åren har det blivit många utställningar i Burma, men nu planerar Casper Johansson för den första i Sverige. På Urban Artroom i Göteborg ska han visa sin konst med början 8 juni.”