interview for KulturRevolution

kultuRevolution

Here is a short interview I did for KultuRevolution on the subject of beauty Vs ugly and how it is related to my art. You can read the full article below and I suggest that you start to follow this interesting site on Facebook. Thank you very much Janan for showing interest in my art. Keep up the good work! Sorry, only in swedish so far. Anyway, here it goes…

 

Från Burma till Lilla Edet, Casper Johansson är konstnären som har gjort en väldigt speciell resa. Erfarenheterna i Burma har präglat honom och nu vill han fortsätta att utforska relationen mellan konst, makt och motstånd.  På KultuRevolutions frågor om makt, skönhet/fulhet och konst fick vi en hel del intressanta svar. Bland annat beskriver Casper skönhet som något opålitligt.

 

Mellan 2007-2013 var Casper bosatt och verksam som bildkonstnär i Burma. Tillsammans med burmesiska konstnärer fick han uppleva ett land under en historisk period.

– Burma genomgick en fantastisk men skör transformation från en totalitär militärstat till ett mer öppet samhälle. Trots att vägen fortfarande är lång till en deltagande demokrati har jag själv bevittnat hur kraften i konsten hjälper till att bryta ner auktoritära regimer och dess maktstrukturer. Det är vad som inspirerar och intresserar mig: att oavsett begränsningar, så som att leva i fattigdom och under förtryck, kunna använda konsten som medel för att förändra sin omgivning till något bättre.

 

Under sin tid i Burma hade Casper ett flertal utställningar och samarbeten med burmesiska konstnärer. Främst var det samarbeten som berörde ämnen som demokrati, yttrandefrihet och rätten till det offentliga rummet.

– Vi  introducerade nya konstnärliga uttrycksformer och tekniker för en publik som levt årtionden under strikta censurlagar och begränsningar när det gäller kulturyttringar.

 

Han menar att erfarenheterna i Burma har lett till att hans konst handlar mycket om att belysa maktmissbruk och hur det begränsar människors rättigheter och möjligheter.

– Men oftast tar den sig uttryck i vardagskampen där tristess, motstånd och vänskap möts.

 

I januari 2013 flyttade Casper tillbaka till Sverige. Han är nu bosatt och arbetar i Lilla Edet och har sedan sin hemkomst fortsatt att arbeta med maktkritisk konst, men nu i nya sammanhang.

– Med mina erfarenheter från Burma vill jag utforska relationen mellan konst, makt och motstånd. Utgångspunkten nu är istället ett Sverige som jag kom tillbaka till men där jag inte lika självklart känner mig hemma längre.

 

Han drivs av ilska eller en känsla av hopplöshet som leder honom till nya idéer. Det kan vara något som han stöter på i vardagen eller i konversationer med andra, när han lyssnar på radio eller ser på TV.

– Utifrån min spontana reaktion försöker jag analysera och reflektera. Jag sätter frågan i ett större perspektiv och frågar mig själv hur jag ställer mig till den. För mig blir det viktigt att ta ställning. Detta gör jag med hjälp av alfabetiska stämplar och bläck där jag skapar retuscherad realism genom att bryta ner objektet i ord och bokstäver.

 

Casper beskriver resultatet som en visuell debatt, en kommentarer från nutiden, där sfären mellan det politiska och estetiska möts. Orden i tavlan blir central där makt, och hur den missbrukas, är ett återkommande tema.

– Dokumentation av drömmar som krossas av auktoriteter, hopp som sveps iväg av stormar, viljor som ignoreras men röster som vägrar att tystas. I min konst blir motståndet ledande. Förändring blir ett måste.

 

Han beskriver sin konst som byggd på dikotomier eller motsägelser. Jag ber honom att utveckla.

– Främst tror jag att motsägelserna i mina tavlor är mellan den visuella upplevelsen och vad jag vill förmedla med orden och fraserna som tavlorna är uppbyggda av. På avstånd hoppas jag att tavlorna skapar ett intresse på grund av sin okonstlade estetik, eller skönhet. De är relativt minimalistiska med enbart små manipulationer i bilden. En skulle kunna kalla det för en form av pixlad realism. På avstånd existerar en bekvämlighetskänsla i bilden men tittar en på nära håll hoppas jag att den känslan byts ut. Orden som tavlan är uppbyggd kring skapar utrymme för reflektion och nya insikter.

 

Jag frågar honom hur han ser på begreppen skönhet/fulhet och dessas plats inom konsten.

– Min första tanke är en känsla av spontan attraktion till en sak, ett fenomen eller en människa. En känsla som inte hunnit filtreras, en bedömning som först och främst helst skall vara accepterad och/eller formad av min omgivning. Jag tänker att skönheten är opålitlig som referens trots att den har en oerhörd attraktionskraft. Med opålitlig menar jag att jag personligen ofta efter lite reflektion omvärderar skönheten relativt snabbt och låter andra känslor får träda fram och tolka ett intryck. Självklart får konst vara fult. Men jag tycker att det är meningslöst med att förenkla konst i fint och fult. Så länge konsten skapar någon form av reaktion är den relevant. Att den då är ful eller fin blir bara en inträdesbiljett till ytterligare nyfikenhet och dimensioner. Det är då konsten blir intressant för mig, ifall inträdesbiljetten leder mig vidare in i konstnärens universum eller in i mig själv.

 

Pagoda.Casper

 

969 Pagoda Rd

– Jag har försökt skapa en känsla av balans och harmoni med referenser som bekräftar förutfattade meningar om ett ”buddhistiskt” land som Burma. En siluett av tempel med något som kan tolkas som solen stiger upp (eller gå ner) i bakgrunden. Men på nära håll kan en utläsa numeriska referenser så som; ”969” är en extrem-nationalistisk rörelse i Burma vars syfte är att bevara och stärka positionen för den etniska majoriteten i landet, ”187” är en polisiär anropskoden för murder/death/kill och refererar till metoderna som rörelsen använder att genom våld fördriva en muslimsk minoritet i landet och ”119” är nödtelefonnumret i Burma och symboliserar allvaret i situationen. Sammanslaget försöker jag belysa och upplysa om en konflikt i Burma som många utanför landet ignorerar eller inte är medvetna om, men som idag har en potential kan leda till ett nytt folkmord.

Se mer av Caspers konst på www.capism.se

Janan Zapata G.

janan@kulturevolution.se

 

Available paintings in 10 seconds

we´re back! Here is a compilation of available painting that are for sale. They have all been on a tour for a while and been displayed at gallery Urban Artroom (Facebook page) in Göteborg, Sweden and gallery Image Ark (Facebook page) in Kathmandu, Nepal and have now finally returned home to studio Duelling Banjos. As always your investment is my playground and it will mos def make my summer.

gif of paintings

They are all handmade originals stamped with alphabetic rubber stamps on paper. All paintings are for sale but size and price varies. Find more detailed information about each painting in the opening page of the site and do not hesitate to contact me if you have any enquirers or want to learn more about my art.

FREE shipping in Sweden

Contact me at cap@capism.se or choose your social media preference HERE

Joe Hill 1879-1915

Joe Hill small

Don’t waste any time in mourning. Organize.,2014, Linoleum print and ink on paper, 52 X 63 cm

My will is easy to decide,
For there is nothing to divide.
My kin don’t need to fuss and moan,
“Moss does not cling to a rolling stone.”

My body? Oh, if I could choose
I would to ashes it reduce,
And let the merry breezes blow,
My dust to where some flowers grow.

Perhaps some fading flower then
Would come to life and bloom again.
This is my Last and final Will.
Good Luck to All of you,
Joe Hill

Linoleum cut: Yes sire, Sorry sire

Yes sire Linolium

Yes sire, Sorry sire, 2014, Linoleum cut

Yes sire x 3

Yes sire, Sorry sire, mixed media x3

Yes sire 1

ink and aerosol version

Yes sire 3

Linoleum print version

Yes sire 2

watercolor version

2nd Chance: Linoleum cut

Trying out some linoleum cuts and realizing I need some new and sharp carving tools.

IMG_20140318_171757

IMG_20140318_194232

 

Test print results with regular acrylic paint. Turned out alright but I need something with much more pigments. Guessing that offset ink will do the work.

I also found an old-school overhead projector the other day in a second hand store. 100 SEK which in my opinion is a bargain.

IMG_20140305_164448

super-size me.

 

 

Airmail af Sweden at Liljevalchs art gallery

Like a drone pilot I was miss informed. This piece, “Airmail af Sweden”, 2013, ink on paper, 52 X 74 cm is still available and for sale for 9000 SEK at the Spring salon/Vårsalongen exhibition at Liljevalchs. The exhibition is up and running until 23rd of March. Contact the gallery for details:

Airmail-af-Sweden

Opening: Vårsalongen 2014 at Liljevalchs

Just got back from the vernissage and opening weekend of the well recognized Vårsalongen 2014 (Spring salon 2014) at Liljevalchs Art Gallery in Stockholm. The show is up and running until 23rd of March. If you have the chance I would highly recommend you to give it a try. 152 artist and almost 300 incredible pieces of work are on display and I am sure that everyone can find something they really love. I was very lucky to be accepted with four paintings from the “Distance of War” series for the show and so far three of them have found new owners. Thank you very much for supporting me. Your investment is my playground.

20140126_165610

 

6

“Killa beez” in the catalogue

If you want to learn more about my art, specifically for this show, you can check out my personal page on Liljevalchs website HERE. Sorry, only in Swedish, but a translate tool will do the work. Pls like and share the page but pushing the different button on the bottom of the page. If you like it and want to spread the word that is.

To see more detailed photos of the paintings you will find them on my gallery page on my site. or wait, here are some shortcuts.

Iranian Airmail SOLD

Killa Beez (U.S. Airmail 25 cents) SOLD

CCCP Airmail SOLD

Airmail af Sweden

Below you will find a few random shoots from the opening night.

1

The dream team: My two great friends more known as KOJA ORDN at the pre-opening night.

3

Me and my brother representing Southstreet

2

5,867 visitors came for the opening during the weekend. 54,000 MORE are expected to come until they shutting down the show on 23rd of March. Don´t miss out on it.

Opening hours at Liljevalch are:

Monday CLOSED
Tuesday 11.00–20.00
Wednesday 11.00–17.00
Thursday 11.00–20.00
Friday–Sunday 11.00–17.00

Direction are HERE and don´t forget to follow my progress and updates at Instagram. If you have enquirers about the show or my work pls contact me at: cap(at)capism.se

Thank you everyone that are supporting me and my art. It means everything. Thumbs up. Respect

5

InQbator, Mentoring program for arts and culture

I am very happy to announce that I have been accepted to InQbator mentoring program for arts and culture in Lilla Edet 2014. Perfect timing to get some work done in my newly renovated studio!

Studio Duelling Banjos

InQbator is a mentoring program focusing on gender equality and creative financing which aims to support emerging artist in Lilla Edet municipality. 12 artist have been selected and during one year we will have access to selected mentors for guidance in our artistic development. During this period GAC will also arrange five lectures covering subjects as; Art and its role in the society, creative financing, networking etc. The lectures are open for the public and will be held at Folkets hus in Lilla Edet. They will announce  all the details on their webpage. Keep yourself updated since there are limited seats. Information about the first lecture you can find HERE.

 

A soon as I have more details I will post updates about the InQbator program and our progress.

GAC

 

InQbator is organised by Göteborg Artist Center (GAC) in collaboration with Västra Götalandsregionen Främja kvinnors företag and Nätverkstan (Kultur i Väst)

SOLD and Shipped Away

Shipped away

 

Shipped Away, 2013, ink on paper, 56 X 77 cm (Sold)

Thank you Image Ark Gallery for supporting my art. Your investment is my playground.

 

Next exhibition of my art will take place at Liljevalchs Spring salon 2014. Opening on 24th of January. Stay tuned for details.

Last piece of work for 2013

My last piece for 2013 was a gift for my niece. Here together with her brother. What can I say. Family comes first.

1

Untitled (niece and nephew), 2013, ink on paper, 56 x 77 cm

2

 

work in progress